Vintern som kom tidigt 2012 höll sig ända in i april detta året.
Det har blivit mycket underhåll vid stugan i Yngsjö och stranden lockar alltid till en promenad.
Det är alltid olika utseende på stranden så kameran har fått vara med och dokumentera.
Detta har fått en egen "blogg" bildsida där även gamla foton har fått komma med.

Årets familjehändelse är säkert att Hugo slutat gymnasiet och att Tina har konfirmerats.

Tina var på Åhuslägret som drivits av Sten Hallonsten i snart 50 år.
Det kändes som att lägret varade hela sommaren. Det var bara besök med tvättbyte ett par timmar en dag på helgen och då var det mycker uppvisning så man hade inte mycket tid att prata.
Åhuslägret är fantastiskt med träffar långt innan lägret och sedan helgläger ett par gånger under året som följer.
Är man inte rejält konfirmerad efter detta så tror jag inte att det är möjligt att bli det.
En helt fantastisk sommar har Tina fått uppleva.

Hugo har emigrerat till Danmark med sin Karina. Detta skedde efter att skolan slutat någon vecka in i juli.
Hösten har gått till att lära sig danska och komma in i helt nya rutiner med att tjäna pengar. Bära ut blommor, dörrvakt på restaurang och så förhoppningsvis ett rejält jobb på posten. En "egen" lägenhet med utsikt över Limfjorden är inte dåligt när man är knappt 20 år!

Yngsjö blev inte öde mer än någon dag. Viking som har tagit alla poäng han kan på Högskolan kunde inte bo kvar i studentlyan så han har flyttat in på Ålvägen.
Det är mycket att underhålla på ett hus som inte fått så mycket kärlek under 25 år.
Slipa och måla fönster var det första projektet så att det inte skulle lukta när Viking flyttade in.
Uthuset som inte fått tillräckligt med underhåll hade fått nytt tak och avfuktning hösten 2012 men hela framväggen med fönster var helt rutten och har fått lagas rejält.

Avlopp - är en historia för sig själv.
1 från början var det utedass så från köksvasken gick det ett rör till en sjunkbrunn.
Detta måste varit så sedan huset byggdes någon gång på 50-talet.
I slutet av 60-talet fick huset vinterisolering och badrum. På den tiden var det inte alls tillåtet med trekammarbrunn och infiltration så det blev en sluten tank till toan och en sjukbrunn till duschen och tvättstället.

Tidigt på våren var det stopp från duschen - bara att gräva och leta var rören gick. Nya sjunkbrunnar stoppades ner i sanden temporärt.

På sensommaren var det totalt stopp från köksvasken och då var det dags att gräva igen och leta efter det avloppet som fick rensas och grävas ut. Det blir ju en del fett som samlas och täpper igen sanden på 50 eller 40 år.

Om ett år kommer alla fastigheter att anslutas till "riktigt" avlopp men man måste ha egen pumpstation som trycker ut avloppet i en klen slang. Det ska bli bekvämt att slippa tänka på tömning även om det kommer att kosta en rejäl slant.

SEMESTER har det varit för Lisbeth och Viking som åkte buss med Ölvemarks till ROM.