2011

Vintern var lång och kall men våren kom till slut och salladen planterades runt om i trakten redan i mars.

Hugo kom i början av påsklovet och frågade om jag inte "hade något ärende" så att han kunde få övningsköra. Det går bra och han väntar spänt på januari nästa år då han kan vara en av de första i klassen med körkort.

Arvids musikskola har varit på resa till Irland i början av maj.

Av bilderna att döma så var det massor med kyrkoruiner och fin natur de fick se på resan.

Erik ska ta studenten så mamma tyckte att det var dags för en presentresa för födelsedagen och studenten.
Erik fick välja mellan Amsterdam och Prag. Tjeckien är känt för gammal fin kultur sedan de många kungadömen i området under medeltiden - samt inte minst för sin goda pilsner. Amsterdam har också fin historia, tulpaner och lagliga droger. Erik valde Prag och att resa med pappa. Det blev en bussresa över långhelgen som startade med Kristi Himmelsfärd och slutade med nationaldagen.

Vädret var fint och resan som för oss började vid Öresundterminalen i Malmö gick över danmark till Gedser och färja till Rostock som vi ser på första bilden.

Vårt ressällskap Helge undra vad det var som brann i himlen över Rostock. Det visade sig vara en konstig drake som säkert var över 20 meter lång med slöjor som fladdrade i vinden.

Första bilden från Praha blev på ett lite udda vägmärke för oss som inte är vana vid den typen av hästar i trafiken.

Sevärdheter finns det gott om och det som mötte oss i hotellentrén var förstås en massa souvenirklockor lika det berömda astronomiska uret som är väldigt likt det vi kan se i Lunds domkyrka.

Det kryllar av torn och kyrkor men detta tornet står vid ena sidan av Karlsbron som är en av de allra äldsta fortfarande fungerande i världen.
Bron är full av försäljare och musikanter.

Museer finns det i mängd. Vi besökte inte Chokladmuseet men Leonardo Da Vinci och Kommunistmuseet fick besök av oss.

Det blev en massa trampande fram och tillbaka i stan för att se allt vad vi hade hittat i reseguiderna som vi läst.
Första kvällen åkte vi en tur på floden. Det var 2 timmar med buffé så Erik kunde äta sig "nästan mätt".

Det är många slussar i Moldau och om jag förstår informationstavlan så är det en nivåskillnad på nästan 54 meter i området. Vi hann med en sluss och en kort tur på varje sida om slussen.

Lite modernare är "Det dansande huset" som liggen vid en annan av de många broarna över Moldau.

Modernt kan man väl även kalla Mc Café s m jag aldrig tidigare sett. Här finns inga burgare utan en bart drycker och tillhörande kakor.
Sortimentet är ungefär som Starbucks som förstås också finns på plats.

Sista morgonen fanns det lite tid för att ta de sista bilderna i gryningen klockan halv fem på morgonen. Det var mycket folk ute och de flesta hade inte gått och lagt sig än. Det är nog koncerthuset som låg nästan mitt emot vårt hotell - tyvärr så hade vi inte planerat någon kväll för fin musiklyssning.

En mycket varm hemresedag med en pajad luftkonditionering i bussen.
Här är en av de två rastplatserna i forna östtyskland där vi hade våra 45 minuter som chauffören måste ha och som erbjuder lite bensträckare.

En kul stol i större format fanns och jag frågade nästan alla tjejerna på bussen om jag inte kunde få ta en bild när de satt lite högre än vanligt.

Tyvärr så blev jag nobbad så jag fick hoppa upp själv och be vår tjecke reseledare ta en bild på mig.

Hemresan från Rostock var lika varm och skön