2008

Till Paris, Till Paris - vill jag åka på en gris.
Nej det blev påsklovet och med Ölvemarks.
Erik och Arvid läser franska som andra främmande språk, så Frankrike är väl ett lämpligt resmål.
Erik ville förstås inte med, utan han stannade hellre hemma för att hjälpa till (sitta vid datorn och spela).

Lördag morgon klockan halv sju bar det iväg med bussen från Carlssons Taverna.

Lördag kväll ramlade Viking ner för vindsstegen och slog sig rejält.
Måndag kom första meddelandet från Paris - Lisbeth hade halkat i hotellbadrummet i Wuppertal på lördagskvällen och slagit sig hårt i ryggen, så hon hade fått åka till lasarettet för att röntgas. Nu var hela veckan förstörd och en massa kontakter med försäkringsbolag, SOS med mera. Dessutom ett nytt sjukhusbesök i Paris för att kunna få tillräckligt starka smärtstillande tabletter för att stå ut.

Första bilden - färjan mellan Danmark och Tyskland.

Vi körde över Fehmarn Bält och rastade för lunch..... Vi hade med oss matsäck och de flesta andra åt på krog.

Bild nummer två är från Interhotell i Wuppertal som ligger i Ruhr i Tyskland. Vi bodde högt uppe på berget och hade fin utsikt från rummet. Man såg åtta kyrkor därifrån.

Först fick vi middag och sedan bytte vi rum eftersom det första vi fick inte var vidgjort. I det nya rummet skulle jag bada och så hände ju olyckan, då jag halkade och slog ryggen hårt i toalettstolen. Efter att ha legat still i sängen några timmar tog jag kontakt med receptionen och de hjälpte mig att komma till sjukhuset i Wuppertal. Jag blev röntgad och kom lagom tillbaka till frukost.

De andra passagerarna samlade ihop starka värktabletter till mig så att jag kunde följa med bussen till Paris.

Det var snö och halt i Wuppertal. Det hade snöat hela lördagen. Nu på andra dagen  verkade det bli bättre väder.

Idag skulle vi köra först till Bryssel och sedan ner till Paris.  När vi närmade oss Bryssel så försvann snön och solen började lysa. Det var fortfarande kallt ute, men solen gjorde att alla blev på bättre humör.

Här åkte vi förbi vad vi tror är ett kolkraftverk. Det rykte ordentligt.

Kan det vara Riddaren av den sorgliga skepnaden -
Don Quichote och hans väpnare Sancho Pancha av Servantes?
Vad har de i Bryssel att göra?

Här är vår guide Els-Marie i samspråk med en staty.

Om Bruxelles i Belgien nu har något väldigt berömt konstverk så är det nog Manneken-Pis på rue de l’Etuve som är lättast att komma ihåg.

Belgien är också lika med choklad. Här köpte Arvid ett litet smakprov.

Vi köpte med oss ett helt kilo hem - det är sant att vi inte åt upp något av just det kilot förr än vi kom hem. Men det kilot köpte vi först när vi kom till Luxemburg.

Stadspromenad i Bryssel. Lisbeth satt i bussen hela tiden. Arvid och Felicia sprang som skållade skinn.
Gamla hus, kyrkor och katedraler - allt lika ornamenterat och fint.

Sent på söndagskvällen kom vi fram till Paris. Med fasadbelysning gick det ändå att plåta en gammal fin kyrka?

Sacrecour är jättefin. Arvid såg också några målare uppe på Montmartre också. Han var ute och åt med guiden och flera andra från bussresan. Maten var jättegod löksoppa och anka. Där var också en kille som sjöng och spelade gitarr. Arvid var duktigt trött när han kom tillbaka till vårt hotell Meridional.

På måndag förmiddag åkte vi på en  stadsrundtur för att få en snabb koll på sevärdheterna.

Trots en väldig massa p-förbuds-skyltar så verkar det finnas flera parkerade bilar på vänstersidan.

Triumf-bågen.

Med den fallne soldatens grav.
Här gick Arvid och de andra av och fotograferade.

Efter stadsrundturen  åt vi lunch på en restaurang. På  eftermiddagen var Arvid med sin kompis Felicia och hennes mamma. De var ute och tittade i grannskapet runt hotellet och sedan lekte Arvid och Felicia hela kvällen.

Tisdag och på väg ut till Disneyland för Arvid.

Arvids räddning av semestern var att hitta en kompis i bussen. Det var bara att hänga på och ha det kul när mamma var hemma på hotellet och hade ont i ryggen.
Här är Arvids kompis Felicia.

Sista bilden med den kameran - objektivet hängde sig halvvägs och vägrar röra sig alls. Synd på en bra kamera.

Disneys karuseller var lama tyckte Arvid. Men det var kul i alla fall.

Arvid erbjöds att följa med till Eifeltornet på kvällen men han orkade inte.

Lisbeth tillbringade dagen med att vara på sjukhuset och få tag på starkare mediciner.

På onsdagen var Arvid först på Versailles och sedan på eftermiddagen på Louvren. Mona Lisa var ju bara pytteliten!

Hemfärd torsdag via champagneprovning och lunch i Luxemburg.
Övernattning i den Tyska staden Hamm på lyxhotell.
Fredag kväll närmare klockan 10 på kvällen var vi hemma igen.