JOBB
bullet- Mitt första sommarjobb började jag den sommaren jag fyllde 13 år. Jag jobbade på bilverkstad och fick snabbt reda på av mina arbetskamrater att de inte haft med någon tidigare att göra som kunde bli lika smutsig som jag blev. Där jobbade jag i 5 somrar.
I got my first summer job the summer i was 13 years old. I worked with cars during 5 sommers.

bullet-Under gymnasietiden, då jag läste Kemi - Livsmedel, minns jag helst sommarpraktiken på KBS laboratorium.
I am happy to remember the High School summers at the chemistry lab at our local butchery company - one of the largest in Sweden.
bullet-Direkt efter vad som var menat "att göra karlar av pojkar" ;-) sökte jag jobb. På arbetsförmedlingen hade man naturligtvis "inget som passade mig". Jag hörde däremot ett telefonsamtal från en arbetsgivare som sökte kampanjfolk. Det var klart bättre än att gå arbetslös, så jag började med att sortera äpplen dagen efter. Jobbet visade sig vara en möjlighet till ett fast jobb som jag blev erbjuden, men då hade jag redan sökt till en ny utbilning som trafikpedagog.
Att jobba som trafiklärare var förstås trevligt, men mina intressen var främst tekniska så jag fortsatte att komplettera mina studier med el / elektronik.
Some short episodes after school.

bullet Laborant på Lyckeby Stärkelseförädling

Efter avslutad gymnasieutbildning sökte jag jobb genom att "knacka dörr" på de olika företagen i närheten. På Lyckeby Stärkelseförädling hade man just behov av en vikarie för barnledighet. Jag började med att gå bredvid och lära mig rutinerna samtidigt som jag även fick vara med om att modernisera mätning och reglering av pH i stora reaktionstankar. Vikariatet blev förlängt ett par tillfällen och det var en tillfällighet som fick mig att söka nytt jobb.
My first "real" job - as a chemistry laboratory worker - and also introducing to measurement and automation.

bullet Instrumentare på Nymölla

Efter en spontan telefonförfrågan om jobb samt avlämnande av betyg och meriter hos vakten samma kväll, fick jag någon dag senare komma på anställningsintervju. Detta blev mitt första "riktiga" jobb.
Anläggningen var stor, och det tog ca ett år att gå runt de olika avdelningarna så pass mycket att man kunde delta i beredskapstjänsten. I arbetet ingick mycket utbildning både internt och ute hos leverantörer. Detta förde mig bland annat till Finland för utbilning hos Valmet i Tampere och till USA på AckuRay i Ohio.
De mest inspirerande tillfällen var uppstart efter sommarstopp och jourutryckningar till nya platser i fabriken. Då kände jag en väldig tillfredställelse efter uträttat värv.
5 years as an instrument technician at a paper mill.

bullet Gedevelop Electronics AB

Företaget föddes som ett dotterbolag till Gullfiber. Gedevelop tillverkar mätutrustning för flöde av smält glas.
Då smält glas ju uppenbarligen är rätt så varmt finns det vissa svårigheter att mäta detta. Mätmetoden går ut på att mäta glaset när det tappas från en kanal med smält glas ned i en maskin för tillverkning av exempelvis glasfiber eller glasflaskor.
Man använder egenutvecklade kameror med CCD-teknik. Kamerorna har mycket hög kvalitet och sitter ofta där det är varmt (ca 25 cm från 1000-gradigt glas). Dessutom är luften full av vattenstänk från bl. a. verktygskylning och ofta oljestänkt samt glasdamm. Data från kamerorna skickas till ett datorsystem som tar hand om och bearbetar signalerna för att utnyttja resultaten till att styra kvaliteten på tillverkningen.
I mitt jobb fick jag vara med om allt från utveckling och dokumentation via tillverkning och montering till idrifttagning och utbildning av kundens drift- och underhålls-personal.
Marknaden var hela världen då vi var ensamma om vår produkt. Detta innebar många resor till intressanta platser i världen. Några av kunderna var :
Fiberglass Canada
Owens Corning Fiberglass i USA.
Certain Teed Fiberglass i USA.
Saint Gobain i Frankrike.
Hankuk Fiberglass i Korea
Toyo Fiberglass i Japan
New Sealand Fiberglass
5 years and a lot of travelling around the world.

bullet Process- & Industriteknik
Mina huvudsysselsättningar är industriella styrsystem (PLC), datakommunikation och PC-nätverk. När det gäller programmering av PLC så är det främst fabrikaten
Mitsubishi (MELSEC)
Siemens (SIMATIC)
ABB (SATT)
och
Eurotherm (TCS)
som är aktuella, men även andra system finns hos våra kunder.
Till styrsystemen finns det ofta PC-baserade övervakningssystem. De som vi mest arbetar med är
Intellutions (FIX)
och
Autics (CITECT)

I datakommunikation är det främst MODBUS och COMLI som används på de system vi hanterar.
På kontoret har vi ca 15 datorer i ett nätverk numera baserat på Windows NT. I nätet har vi externa printservers och CD-växlare samt modem-pool förutom de vanliga filhanterningsfunktionerna.
10 years as a consutant.
bullet C4 Energi AB Värme
Nytt jobb sedan våren 2001 efter 10 år som konsult.
Jag jobbar på underhåll(ning)savdelningen med framförallt styr- och reglerarbeten samt el tillsammans med en trotjänare som heter Göran. Vi gör vad vi kan för att hinna med el, instrument och data på Allöverket. Förutom att ha allmänt trevligt på jobbet så avslutar vi oftast veckan med bastubad.
Aktuella projekt är Rökgaskondenseringen samt att ansluta de nya små flispanneanläggningarnas styrsystem till operatörsdator på Allöverket.
Working at the local power plant.

Denna sidan är uppdaterad 2001-08-04 Copyright Patrik Gertsson, Grytåkersvägen Nymö, 290 34 FJÄLKINGE