Andra sidor:

EPP X-flyer Links Figures

TYPHOON var den första modellen. Den fick jag av Marcus.

Blemheim är en lätt bombare som hade lite flera detaljer.

Röde Baronens Focker
3 korta vingar i stället för en större.

Pappa gillar Feiseler Storch som var ett STOL-plan (short take off and landing).
Långben med bra fjädring och anfallsvinkel

Jag kallas för Hellcat

Chanse Vought F4U-1 Corsair var ett av de allra snabbaste jaktplanen under andra världskriget.
Det användes främst av US Navy.
Vi nöjer oss inte med bara det som är tänkt i den fina byggsatsen från Herr Engineeering Corp i Florida
utan kompletterar med roder, motor med trebladig propeller och lite extra som vi sett på ritningar på nätet.

Hugo "lunsar"

Modellflygklubben Snobben i Nymölla har flygdagar torsdag till lördag månadsskiftet juni-juli 2005.
Linflyg är alltid kul att prova på och tål att krascha någon gång då och då.

Evert tankar, startar och reparerar utan knot.

Vi testade ett elmotorplan som samlat damm ett par år.

Vi visste inte om batterierna gick att ladda efter ett par år urladdade.
Det gick och Mats hjälpte till att få planet i luften ett par minuter.
Nu går vi in för landning

Corsairen är ett långtidsprojekt. Mycket "källforskning" och balsafilande blir det.
Originalet var mycket täckt så det blir plankning även på modellen.
Uvarna på Snobben, Bengt och Evert, kommer med tips och råd.
(fast helst vill de att vi ska flyga)

På lördagen gjorde lillebror Arvid en perfekt ensamflygning med start och landning utan problem.

De gamla entusiasterna sa : Nu måste ni träna så att ni kan flyga samtidigt.

Tändning till!

"Snobben" visade avancerad flygning.

Och så är det naturligtvis fint väder och korvgrillning på flygdagarna.

Mitt bästa sommarminne 2005 - min egen Piper CUB.
Den sista sommarlovsveckan.

Nu är det november 2005 och jag har flugit min CUB 11 gånger. En gång flög pappa sin Ferias samtidigt - det var nära att vi krockade.
Jag går på RC-skola för Mats Ottosson i MFK Snobben. Det har blivit 5 starter med Lajban och fem med Graupner 400. Pappa och Mats parkerade Lajban 20 meter upp i en tall i skogen. Mitt nya projekt är en Robbe-byggsats av Focker Eindecker. Den ska jag vänta att flyga tills CUB:en har blivit uppsliten så att jag kan ta styrningen från den.
Det är nästan roligare att bygga än att flyga nu när vädret är kallt och ruggigt.

Här är planet "nästan färdigt" men det är fortfarande massor jobb kvar - fyra gånger mer än vad som är gjort redan.
Det finns en regel som säger att man gör 80% av jobbet på 20% av tiden men att de sista 20% av jobbet tar 80% av tiden.
Nu är det februari 2006 och roder sitter på plats och vingar och roder är klädda. Det blev de skånska färgerna.
Det tog tre gånger (6 timmar) bara att fixa stabbe och roder klara med klädsel och gångjärn.
Reportage i tidningen AMI december 2001.

Jag fick en Lajban av David i höstas.
Pappa har hjälpt mig med den när jag har byggt på Fokkern.
Konverterad till nosställ, rensad från massor med olja och helklädd kropp.
Vingen har Evert hjälp till att laga och förstärka. Originalvingen sitter egentligen på klubbens skolplan.
Motorn är nog en helikoptermotor men det ska bli intressant att se hur det ska gå till våren när vi ska testa.

Våren 2006 har det blivit mycket busflygning med EPP-modell.