2010

Arvid har konfirmerats.
Det var många söndagar i Kyrkan under året innan men avslutningen var ett läger på Ivö på sommaren som var ovanligt fin.

Arvid har varit med juniormusikkåren i Singapore och Thailand.

Hugo har börjat på Gymnasiet och läser Naturvetenskap på Österängskolan.

Växthuset har bytts ut. Det gamla tillverkades av alla gamla fönster som byttes ut när huset renoverades för massor med år sedan. Taket har varit billig plast som inte hållit så länge. Nu är allting utbytt mot ett aluminiumstativ med kanalplast till tak och glas till väggar och dörrar.

Årets händelse är att Patrik och Lisbeth efter 25 år åker på semester utan några barn.
Målet var Egypten och Hurghada för att ta det lugnt och njuta av sol och vatten.
Avresan var måndag morgon den 13 september och Viking fick äran att följa med till Svågertorp och ta med bilen hem. Orsaken att vi inte åkte tåg till Kastrup var att det inte gick några tåg från Kristianstad så tidigt på morgonen. Vädret var regn hela vägen och av någon anledning glömde jag min tunna jacka på köksstolen så jag åkte i bara en skjorta och en tunn kofta.
Vi var vid Kastrup strax efter kl 4 och incheckningen gick relativt smärtfritt så 05.40 var det dags att kliva på planet.

På väg upp såg vi ett mornigt Malmö

Men snart var vi över molnen och så här såg det ut tills vi var över Medelhavet där vi kunde skymta ett hörn av Kreta genom molntäcket.

Här kommer vi in över Egypten och fortfarande är det mycket molnigt som synes.

Framme på hotellet i Hurghada vid Röda Havet var det inte ett moln på hela veckan.

Natten kommer snabbt och det är mörkt redan klockan 7 på kvällen. Att ge sig utanför hotellet innebar att det kom taxibilar och tutade i stort sett hela tiden.

Hotellet heter Aquamarine som synes och det ligger någon mil söder om Hurghada men hela sträckan upp till den gamla staden är förstås helt full med hotell.

Hotellet hade 1000 rum och det var 2400 personer boende på hotellet. 700 anställda jobbade i stort sett dygnet om alla dagar i veckan. Av de anställda var det 3 kvinnor varav en var egyptier och skötte bageriet. Det fanns pooler utanför alla byggnader och en stor konstgjord sjö som vi brukade sitta vid och bada i.

Strax bakom ryggen hade vi en liten vik som var fin att bada i. Vattnet var förstås salt så det gällde att raka sig på kvällen för att saltet inte skulle svida i skinnet. Detta var en tillverkad vik med fin sand och lagom djupt vatten.
Här testar jag också den för resan speciellt inhandlade Olympus Mju Tough kameran som tål vatten ner till ett par meters djup.

När vi kom hem dag 2 så var det så här fint bäddat. Ungefär samma stil var det dagarna framöver - servicen var förstås på topp.

Lisbeth fick kompromissa - högst en utflykt om dagen.

Röda havet är ju känt för sina fina dykvatten som vi förstås skulle utforska på olika sätt. Dykkillarna vid hotellet rekommenderade att vi skulle besöka Hurghade gamla by för att se om vi kunde hitta någon optiker som kunde fixa simglasögon med slipning.

Staden var väldigt Egyptisk förstås - inte alls lik någonstans i Sverige ;-)

Det var nästan gatlopp för att inte bli av med de ynka pund som vi växlat till oss, men vi hittade billig glass och ett billigt internetcafé

Hemma på hotellet utan slipade glas så lånade jag ändå simglasögon och simfötter för att testa hur det såg ut rakt utanför vårt hotell.
Det var väldigt långgrunt - mycket längre än i Bromölla där man kan gå ett par hundra meter ut utan att bli blöt om byxorna.
Efter en god stunds promenad började korallerna och det var dags att försöka hitta en väg ut förbi revet som var gissningsvis 50 meter brett. Det kändes rätt så stressigt att veta att de väldigt vassa men vackra korallerna bara var någon decimeter under kroppen och benen.

Det var förstås massor med fisk bland korallerna.

Här har jag hittat ut och här stupar det till gissningsvis 5-10 meter rakt ned. Vattnet kom nog in mot stranden och förde med sig plankton så sikten var något begränsad. Här kunda man lätt hitta lite större fiskar på mellan en halv och en meters längd bland alla småfisken.

Lisbeth fick en av sina önskeresor genom bussresa till Luxor och Konungarnas Dal.
Vi var uppe långt före solen och fick med oss var sin frukostbox som vi åt efter några timmars bussresa.
Vår guide var en riktig pratmakare men enligt honom så var allting oförklarligt.
Det skulle inte ha varit möjligt att bygga pyramider och tempel påstod han men han hade nog aldrig hört talas om "billiga polacker"...
Eller Skanska som flyttade på hela Abu Simbel vid bygge av Assuandammen - Skanskas måtto var ju "Bygger Allt  Överallt".

Hur var det nu med närningarna - förutom turismen. Dadlar odlas lite överallt. Förutom de bruna som vi är vana vid så finns det röda och gula som är lite hårda och torra i smaken - man kan tro att de är omogna med vår guide påstod att det var olika sorter och att de skulle vara på det sättet. Det var inga problem att ha de röda och gula direkt i fickan ett par dagar utan att de satte märke, ändå var de lika söta som de bruna mjuka dadlarna. Sockerrör är en av de största grödorna. Socker kan man ha till mycket och stammarna som blir över går att använda de med.

Nasser lät bygga en stor lång bevattningskanal som gör ett långt stycke bördig för odling. I och med Assuandammen så utrotades den fruktade Nilkrokodilen men den var nog inte dt farligaste i Nilens vatten. Man ska inte bada i Nilen om man inte vill bli sjuk.

Konungarnas Dal - är väldigt varm och torr. Tyvärr så var i stort sett alla tempel och monument raserade av jordbävningar. Mycket håller på att restaureras för att ha något att visa för turister.....

Templet som huggits ut direkt i berget står kvar med fina graveringar i stenen och även målningar i original.
Även en hel del gravar från Faraonerna finns att beskåda inhuggna i berget.
Här hade vår guide också väldigt svårt att förstå hur man hade fått in granitkistorna djupt in i gångarna.
Det stod helt klar att han inte var någon tekniker. Dåtidens ingenjörer var säkert lika duktiga och kunniga i matematik och teknik som någon är i dag. Pi var ett tal som gick igen om i många mått men det är ju rätt så naturligt.

Efter Konungarnas Dal var det dags för en tur över Nilen till en restaurang där vi fick en trevlig lunchbuffé

Även på vägen hem var det en massa gamla tempel att titta på.
En eftermiddag hade vi bokat en tur "Stars and Beduins", Vi fick åka med en terränglastbil med påbyggd busshytt på flaket. Vår guide Laila var brittiska och hade rest mycket med sin far som uppenbarligen varit militär. Det hade varit mycket Afrika och Asien men Laila hade uppenbarligen fastnat för Egypten, öknen och Beduinernas liv. Åkturen ut med lastbilen i öknen beskrev hon som
"Full Body Massage". Att rida på en kamel var ett annat begrepp som jag inte kommer ihåg just nu men det gäller uppenbarligen att höfterna inte får sitta fast någonstans i kroppen om man ska stå ut med en längre ritt..........
Ett specialintresse som Laila uppenbarligen hade var att hålla reda på stjärnor och planeter. Ute i öknen var sikten uppåt helt underbar och vi kunde se Venus förstås som vi alltid ser hemma med. Saturnus med ringarna om man hade ett bra teleskop med mycket mera.

På bilden ser man hur bergen blir mer och mer suddiga ju längre bort de är. Detta beror inte på fuktighet som i stort sett inte finns utan på dammet som alltid finns i luften. Det finns förstås en praktisk nytta med schalen som skyddar mot både sol och damm.

Efter att solen gått ner bakom bergen fick vi brått till Beduinlägret där vi fick en enkel kvällsmat när det mörkande så att vi inte kunde se vad vi stoppade i oss. Det var i alla fall gott och vi blev inte sjuka.

Nu hade det blivit så mörkt att vi kunde åka till ett observatorium i utkanten av Hurghada för att få se på de olika stjärnor och planeter som Laila berättat om - och så förstås lite närbilder av månen.

Lisbeth kan ju förstås inte se något alls utan glasögon så vi tog en tur med en glasbottenkatamaran ut till lite koraller. Det var inte mycket att se för området besöktes av alla liknande båtar och var tämligen slitet. Om man vill ut på något finare ställe så måste man betala en rätt så stor avgift till staten men det är det säkert värt att få ligga och dyka med tuber en hel dag eller varför inte en hel vecka med en dykkurs och få certifikat. Vattnet var inte under 28 grader ner till under 40 meters djup

Jag fick hoppa i men utan simglasögon och simfötter så höll jag mig rätt så nära båten.

Sista morgonen på hotellet. Det var alltid fin buffé men det fanns också ett antal temarestauranger och poolbarer att utnyttja om man så önsakde.