1974

Denna sommaren blev jag grundlurad av skolan. Vi skulle tvunget ha byggpraktik på helgerna kommande höst och det kunde inte jag eftersom jag tävlade nästan varje helg. Alltså blev jag tvingad att jobba på bygge för praktiklön i stället för att tjäna riktiga pengar på mitt vanliga sommarjobb på bilverkstaden.
För praktiklön ersatte jag bodtomten under hans semester.

När hösten kom visade det sig att skolan inte hade pengar över till byggpraktik så alla mina klasskamrater slapp det.

Denna sommaren tog jag bilkörkort. Pappa kom och hämtade mig från min praktik på BPA för att det hade blivit ett återbud till en uppkörning.
Min egen första bil var en Volvo PV som jag köpt av grannen Gustav Dahl.
Den svetsade jag på så att den till sist bestod av nästan lika mycket plåt från andra bilar som originalplåt. Alltså hade skolans svetspraktik i alla fall varit nyttig.
Det var en skrämmande upplevelse att byta från motorcykel till bil. En motorcykel är en del av en själv och man styr den inte utan är en del av den. Min PV fick jag styra hela tiden - ändå gick den lite som den ville om det blåste eller fanns en ojämnhet i vägen. Det var en stor omställning för kroppen också att byta från MC till bil. Efter någon timme vinterkörning med motorcykeln tog det ett par timmar innan man var upptinad. Det tog ungefär två år med kudde bakom ryggen i bilen innan kroppen vant sig med en stol i stället för sadel som jag på två år suttit nästan 80 000 km på.