Denna sidan är uppdaterad 99-03-07

VAPEN och SKYTTE

Jag fick en gudfar som hade varit militär samt var jägare. När jag som liten besökte honom fanns det en massa roliga och spännande saker på väggen, bland annat en Colt-revolver som jag gärna lekte med.

När jag var lite äldre så var jag ofta med min far och hans bäste kompis på helgerna. Min fars kompis var en flitig jägare och en höjdpunkt var när jag ungefär 6 år gammal fick skjuta ett par skott med hans 22a.

Självklart så ville jag ha ett luftgevär när jag blev ännu lite äldre. Min far kom med ett krav : Jag skulle gå med i en skytteförening så att jag på ett riktigt sätt fick lära mig hantera vapen. Jag tror att jag var 12 år när jag kom hem med blåslagen axel första gången. Att tävla var kul och jag åkte gärna med på de olika ungdomstävlingarna i trakten. Snart blev det lite längre utfärder då jag var med på Skol-SM några år. Under mina gymnasieår i Helsingborg blev det inomhusskytte i Idrottens Hus som hade en korthållsbana för kaliber 22. Min sista tävling med mauser blev Skol-DM som jag mot alla odds vann (högsta klassen).

Efter en hel del år hamnade jag på ett företag i Helsingborg. En kväll hörde jag en massa skjutande runt hörnet och gick för att titta. Jag hittade en pistolskyttebana som jag sedan gärna besökte.

Jag har inte utövat denna hobbyn på många år, men kanske kommer det igen när pågarna blir större.

MINA FAVORITER

Luftskytte för att det inte smäller så högt och inte kostar skjortan så länge man inte måste resa på tävlingar.

Svartkrutsskytte för att människorna ofta har en lite mera avspänd syn på livet. Miljön är ofta lika viktig som resultatet ;-)