Kontakta mig gärna med e-post / Mail me : Patrik Gertsson
Denna sidan är uppdaterad 2001-08-04

P@rik
Det är jag som är pappan.

Jag föddes midsommarafton 1956. Min gudfar var en "gammal gubbe" som hette Patrik. Min mamma tyckte att det var ett hemsk och gammalt namn som ingen unge kunde heta så hon kallade mig Börje, men på sjukhuset tyckte systrarna annorlunda ;-)
Jag har 4 storasystrar som heter Persson så min pappa tyckte att "pågen ska heta Gertsson så man vet var han hör hemma". Förr var det ju standard att man fick faderns förnamn som efternamn med -son eller -dotter efter. Mina ungar skulle ju egentligen då haft efternamnet Patriksson men så blev det inte.

I was born on midsummer eve 1956. I got my name from my old godfather. I have 4 older sisters. My last name is Gertsson from my fathers first name. It is the old traditional way. More about surnames in the genealogy page.

Lite om mitt liv och mina hobbys:
Man kan säga att jag är uppväxt på en bondgård - inte vår egen utan grannarnas. Hemma var jag nog inte så värst mycket efter att jag fyllt 4 år. Bakom vårt hus fanns en björkbacke som på andra sidan gränsade till en bondgård "Norregård" som blev mitt "andra hem". Lite äldre hittade jag mera söderut till en gård med barn mera i min egen ålder - många hyss blev det ;-)

I grew up on a farm - next to the house where I lived. The farm Norregård just across the forest behind our house became my second home after i was 4 years old. A few years later I biked a little longer away to a farm with kids in my own age.

FRIMÄRKEN började jag samla så smått när jag var lite över 10 år gammal. Jag fick den stora äran att få hjälpa en gammal bankman att blöta och sortera frimärken - som "lön" fick jag en kasse fina frimärken från hela världen.

I started with my stamp collection when I was 10 years old.

Som 12-åring ville jag ju självklart köpa ett luftgevär. Min far sa att jag i så fall skulle gå med i den lokal skytteklubben och lära mig handskas med VAPEN på ett riktigt sätt. Detta intresse höll i sig hela skoltiden och har därefter kommit och gått i perioder.

As most kids I was interested in guns. I have been active on the shooting range a few peiodes.

MAT - är inte bara en nödvändighet utan ett intresse som jag haft ända sedan jag var barn och fick hjälpa till med både bakning och gris-slakten.

FOOD is not only a necessity but also a hobby.

KAMEROR OCH FOTOGRAFERING

DATORER är ju ett måste. Spel har jag nog aldrig haft något större intresse för, men valet av min första dator gjordes för att jag skulle kunna skriva och kalkylera.

Computers - one part of my life.

JOBBA - det trodde jag många år var något som man absolut måste älska. Mina första jobb var mycket intressanta och mera som en livsstil än något annat. Sedan kommer livet in i en period då man inte är ensam utan måste ta hänsyn till andra - fru, barn och kompisar ( kanske inte alltid i den ordningen);-)