Ämne: Legevindsnytt #94 December 2005
Legevindsnytt #94
TEKNIK
Efter en lång reparationstid är vårt vindkraftverk på väg upp igen.
Den 13 december monteras vingarna ihop för att vara klara att sättas upp. En
vinge har varit i Danmark på fabrik för att passas ihop med den vingspets som
exploderade vid ett blixtnedslag i somras. De övriga vingspetsarna har också
varit på fabriken i Danmark så alla är nu försedda med åskledare.
Den 14 december beräknas växellådan äntligen anlända från Tyskland. Den stannar
till hos Vindkraft Ab i Trelleborg för sammansättning med delar som hör samman
med växellådan men som inte har varit i Tyskland.
Den 15 (alternativt 16) december ska allt lyftas upp i verket igen.
Sedan är det ett par dagars jobb att koppla in allt och driftsätta verket.
Den 16 december bjöd på ett strålande perfekt
väder för att lyfta upp vindkraftverket.
Planerna var att återkomma efter helgen för att koppla in och sätta verket i
drift men pojkarna från Vindkraft AB jobbade till sent på kvällen och ringde
klockan 21 för att berätta att verket var i drift och behövde en kontroll
följande dag.
20050612 Stopp av verket.
20050615 Vindkraft AB skickar preliminär budget (ej offert).
20050630 Vindkraft AB vill ha skriftlig beställning av reparation samt
betalningsgaranti.
20050701 Legevind skickar beställning.
20050701 Vindkraft AB besöker och förbereder för nermontering.
20050706 Nermontering samt avsändning till verkstad i Tyskland.
20050711 Länsförsäkringar svara på skadeanmälan som anmälts på deras hemsida.
20050902 Offert samt begäran om betalningssäkerhet före beställning av
renovering i fabrik i Tyskland
20050923 Legevind skickar in påskriven betalningssäkerhet.
20051021 Vindkraft AB är på besök för att hämta den åskskadade vingen som
skickas till fabrik i Danmanrk för reparation, Samtidigt lagar de några mindre
sprickor ivingarna.
20051216 Start efter återmontage
189 dagar har verket stått stilla.
Vi har förlorat 259 MWh produktion beräknat på föregående års medelproduktion.
Vi har fått reparerat två skador :
Lagerskador från åska december 2003 och
Vingskador från juni 2005.
Lagerskadorna upptäcktes som missljud och de lager som var synliga undersöktes och fotograferades (bilder i tidigare nyhetsbrev). De skadade lagren byttes men provkörning visade att det var skador på flera lager. Ett titthål togs upp i växellådan och man kunde där konstatera att flera lager var skadade. Dessa kunde inte bytas på plats utan växellådan måste till verkstad i Tyskland för reparation. Detta arbete planerades till sommaren 2005. Strax innan planerat stopp slog åskan i ena vingen som exploderade. Dessa båda skador har åtgärdats under hösten.
Vindhälsningar Patrik Gertsson
Legevind Ekonomisk Förening