Legevindsnytt #21
Om du inte vill ha detta brev i fortsättningen eller om du har några tips eller kommentarer - skriv en liten mening om detta till : legevind@home.se

MILJÖ-JULKLAPPEN
till barn och barnbarn.
Köp en andel i Legevind till de små. Det är en bra start i livet och en merit, när blir "mullar" och börjar skolan, att kunna berätta att deras förbrukade energi är ren vindenergi.
Vi lovar att göra vårt yttersta för att andelen ska vara framme till julafton om inbetalning till postgiro skett senast den 17e december.

PRODUKTION
64 MWh under oktober.

SKVALLER
Fredagen den 8e invigdes de två nya grannmöllorna.
Ägare till SVENEBERGA VÄDERSPÄNNING AB är familjerna :
författaren Klas Östergren
reklammannen och TV-kommentatorn Mikael Wälivaara
hantverkaren Peter Stenbring
TV-redaktör och fotograf Jesper Heimersson
samt lantbrukaren Anders Thuresson.
Målet är ytterligare tre möllor så att familjerna får var sin. De ska då helst ligga närmare Österlen där familjerna bor.

Möllorna är av fabrikatet ENERCON www.enercon.de som har en modern teknik (med en massa reglerutrustning som kan gå sönder).
Möllorna verkar gå lite oregelbundet om man tittar på dem. Jag vet ännu inte orsaken till detta.

TEKNIK
Vi har haft underhåll på möllan den 22e.
Vind-delen består av en noskon samt tre vingar sammansatta med en massa bultar. En tekniker kliver ut på noskonen och öppnar en lucka där han klättrar in och kontrollerar bultarna till den ena vingen - samtidigt spänner en annan tekniker en tredjedel av bultarna som fäster noskons-axeln till verket. Sedan snurrar man vingarna ett tredjedels varv i taget tills man kommit runt och kontrollerat alla bultarna. Det gäller att lita på kompisen inne i tornet när man sitter ute i propellern och snurrar runt ;-). Oljeprover från växellådan skickas till laboratorium för analys. Mycket annat kollas naturligtvis också.

STYRELSEN
Efter ett missförstånd med vår revisionsbyrå har nu - lite försenad - självdeklarationen lämnats in till skattemyndigheterna.
Årets registrering hos PRV är nu klar efter några kompletteringar.
De gällande stadgarna finns att hämta på Legevinds hemsida.

Ny balansansvarig blir  ?????  - möjligen Sydkraft.........
Vårt leveransavtal som vi haft med C4-energi och som sedan övertogs av Lund Eastern (som också köpte Kristianstads Eldistribution) går ut den siste november.
Vi liksom många andra vindkraftverk drabbas av el-avregleringen som har tvingat fram mycket låga energipriser då många aktörer nu slåss om oss konsumenter som kunder.
Staten håller på att ordna kontrakt för att skydda vindkraft och annan "ren" energiproduktion, men det kan ta några månader innan allt är klart. Därför pratas det om korta avtal på ett par månader innan marknaden stabiliserats och politikerna i Stockholm har bestämt sig hur allt ska fungera.

Agenda 21 hade en "SAFARI" med gasbuss söndagen den 10/10.
Det var en grön ledbuss som var 18 meter lång och gick på gas.
- Första stopp var den nya tankstationen vid Statoil - motorvägen. KRAB levererar gas från reningsverket till C4-teknik som renar och förädlar gasen varefter Sydgas tar över gasen och säljer den till slutkund som blir privata kunder, företag och länstrafiken. Länstrafiken ska ha 3 (snart 6 st) bussar stående för långtidstankning på natten medan andra får snabbtanka vid den vanliga "pumpen". Vi fick även information om vilka fordon som finns att köpa med gasdrift.
- Nästa stopp var Legevind där vi hade fått besök av Tollarps Cykel som förevisade en liggcykel med helkåpa som minskade luftmotståndet till ca 1/7-del av det normala vilket påstods ge dubbel marsch-hastighet mot normal cykel med samma arbetsinsats. Cykeln var inte till salu - men skulle kostat ca 50 000 kronor om man ville ha en tillverkad för hand. Kanske får vi en ny andelsägare - Nolato Mobile var med och fick prospekt på vårt vindkraftverk.
- Tredje stoppet var den biobränsleeldade fjärrvärmeanläggningen Allöverket där vi fick gå en rundtur.
- Sista anhalt var Karpalunds biogasanläggning som säger sig vara Europas största. Vi fick se var råvarorna (skit (=svämm-gödsel), slakteriavfall och källsorterat komposterbart material) går in i anläggningen. Vi tittade på pumpar och cisterner och fick en beskrivning av processen.

ANDELAR
Vi har fortfarande en del lediga andelar kvar.
Känner du någon som vill vara medlem så hör av dig så skickar jag genast köpeavtal med inbetalningskort.
Vill du ha några prospekt att dela ut så finns även det - bara hör av dig så får du några i ett brev på posten, eller bestäm en tid så kan vi träffas - hos mig eller nere vid möllan.

Vindhälsningar
Patrik Gertsson