Lite om vikter, vingyta och motorkraft

ENHETER VIKT:
1 Ounce = 28,5 gram
1 Pound (lb)= 454 gram
1 Pound  = 16 Ounce
YTA:
1 in2 = 6,45 cm2 = 0,0645 dm2
1 ft2 = 144 in2 = 9,29 dm2
VOLYM:
1 ci = 16,4 cc 
  EFFEKT:
1 hp= 745W
VINGBELASTNING Wing loading :
1 oz/sqft = 3,1 g/dm2
KRAFT Power loading:
12 lbs/ci = 5,4 kg/15 cc
60 W/lb  15W/100g
1 hp / 9 kg
Slow Picostic 200g 12,1 g/dm2 = 4 oz/sqft 12 W 129 g trust
3D Tiger Moth 420g 15 g/dm2 / 5oz/sqft 90 W 510 g trust
Mustang FreeFly 140g 20 g/dm2  
Aerobatic
GWS FORMOSA
720gram 30,2 g/dm2 =9,9 oz/sqft 150 W =467 g trust
ARF30WW 1900g 56 g/dm2 35-engine 250W
Big Mustang och Thunderbolt   120 g/dm2 = 40 oz/sqft  
Normal   40 gr/dm2 = 13 ounce/ft2  
Sport   60-90 gr/dm2 = 20-30 oz/sqft  
Recycle Lajban 3200g   29-engine 250W
Ferias 600g 19 dm2 = 31g/dm2 380 el
EPP-ankan 320g 16,5dm2 = 20 g/dm2 380 el - LiPo 11.1 V 1000 mAh
1/4 scale CUB 15 lbs 21,5 oz/sqft / 1310 sqin 1,2 hp 12,5lbs/hp 17 mph stall
P47 Thunderbolt 14 lbs 38 oz/sqft / 900 sqin 2,5 hp 5,6lbs/hp 23 mph stall
Max tillåten 25 kg 250 g/dm2  / 500 dm2 250 cm3   / 42 Volt
       

Lite om vingar.
Lyftkraften i ett flygplan kommer från vingens form och lutning mot vinden.
Normalt så har huvudvingen en profil som ger lyftkraft.
Stabilisatorn som oftast sitter bak på planet har vanligen ingen aktiv profil och ingen lyftkraft utan är till för att styra planet.
Sitter den lilla vingen (stabilisatorn) framtill kallas det för Canard "anka".

VINGPROFIL SPAN (längd höger-vänster) wingtip - vingspetsar Chord (bredd framkant- bakkant) Camberlinje (mitten av tjockleken)
Leading Edge Framkant    
Trailing Edge Bakkant    
Lift Lyftkraft    
Drag Vindmotstånd Tjock vinge - långsam modell Tunn vinge - snabb modell
  Transformer pic
Anhedral
Dihedral
Polyhedral
Vingens V-form   (uppåtlutning av vingspetsar från mitten) Stor V-form ger stabilt plan Uppåtknäckta vingspetsar samma.
Arrow Vingens pilform    
Glide angle Stor spännvidd (mot längd) ger bra glid. Tunn vinge ger bättre glid än tjock vinge  
Symmetri Symmetrisk inget lyft men bra ryggflygning Plan undersida bra lyftkraft "Undercambered"
 

Flygplanets tyngdpunkt bör ligga i närheten av centrum för vingens lyftkraft.
Normalt ligger tyngdpunkten 30% från vingens framkant.
Ligger tyngdpunkten längre fram så är planet nostungt vilket kan vara bra för nybörjare.
Ligger tyngdpunkten för långt bak (baktungt) blir flygplanet ostabilt att flyga.

Om planet har för låg hastighet mot vinden så räcker inte lyftkraften till utan planet STALLAR.
När det stallar så sjunker planet utan att man kan kontrollera det.
Är planet baktungt så ramlar stjärten ned så att planet bromsar upp och faller "som en sten".
Är planet framtungt så faller nosen och planet får högre fart så att det får tillbaka lyftkraften.
Om vingspetsarna tappar lyftkraften före mittdelen av vingen så kan planet tippa åt sidan och gå i spinn.
Om man kan allt detta när man bygger ett plan så går det bra att bygga ett stabilt och snällt plan (Trainer).
Om man vill ha ett plan som kan flyga lika bra i alla riktningar så måste man se till att allt är symmetriskt med bärytor, tyngdpunkter och krafter (3D).

El eller bränsle?

Vad behöver man?

Elflyg - Electric Bränsle - IC Internal Combustion
Extra batterier för ökad flygtid (350:- för ett halvstort) Dunk med bränsle (4 liter 295:-) ( räkna 5 minuter/dl)
Laddare till batterier (ca 500:-) Powerpanel för glödström och starter (ca 500:-)
  Rengöringsmedel (T-sprit) och avtorkningspapper.

För och emot

Elflyg - Electric Bränsle - IC Internal Combustion
+ Enkelt och snabbt att komma igång + Stort urval av motorer från väldigt små till riktigt stora och väldigt kraftfulla motorer.
+ Tyst så att man knappast kan få problem med störda grannar. + Lång erfarenhet med många erfarna utövare och fint skalaljud med 4-taktsmotorer.
+ Mycket lätt att hitta flygplats (park eller gräsmatta) om man kör med lätta modeller som inte är farliga om man skulle köra mot någon/något. + Flygning på riktigt modellflygfält med regler så att flygningen sker på ett säkert sätt för omgivningen.
- Flera extra batterier innebär en stor kostnad även om de för total flygtid kan bli billigare än bränsle. - Bränsle är giftigt för naturen och man måste vara försiktig så att det inte spills ut på gräs eller mark.
- Man måste ha med sig laddare och kraftkälla för att kunna ladda på fältet. - Förbränningsmotorer är mer eller mindre högljudda även med ljuddämpare.

Priser

Fråga : Vad kostad det att komma igång med radiostyrt?
Svar : Det beror på vad man vill göra med sin hobby.

Det finns flygande leksaker för 250:- och uppåt men de är små och knappast representativa för hobbyn.

1000:- till 2000:-
Det finns helt klara modeller med allt RTF Ready To Fly. Det är en modell med motor och laddningsbart batteri. Sändare (som man köper 8 vanliga AA-batterier till och en enkel laddare så att man kan ladda flygplansbatteriet. Man kan ofta flyga 10 minuter på en laddning och sedan tar det en knapp timme att ladda igen till nästa flygning. Sändarens batterier klara rätt så många flygningar.
Planet är ofta rätt så ömtåligt men är ändå lätt att laga om det inte är en alltför skadat. Reservdelar finns att köpa.
Planet är lätt och därmed rätt så vindkänsligt.
Motorn är rätt så svag men tillräcklig för enkel flygning.
Radion är speciell och sammanbyggd så att den i stort sett enbart kan användas till denna modellen.

3000:- till 4000:-
Här får man en "riktig" radio som kan användas till både el och bränslemodeller.
Med extra mottagare och servo kan man använda samma sändare till många modeller.
Sändaren har laddningsbara batterier (liksom mottagaren).
Man kan välja en betydligt robustare modell som tål mycket stryk.
Väljer man med borstmotor och NiMH-batterier eller bränslemotor så kan man får en rätt så stor modell.
Väljer man borstlös motor och Lithiumbatteri får man längre flygtid men mindre modell.

 Motorer.

Borstmotorer (elektriska) är relativt billiga och robusta. Det finns från väldigt små upp till motsvarande en halv hästkraft.
Borstlösa motorer (3-fas) är effektivare och finns i ett stort effektområde.
Elmotorer (speciellt borstlösa) kan vara lindade för högt varvtal eller högt moment och lägra varvtal.
Tvåtaktsmotorer är de vanligaste till modellflyg och finns från det allra minsta till riktigt stora.
Fyrtaktsmotorer är vanliga i lite större storlek och har ett ljud som inte är lika vasst och ettrigt som tvåtaktarnas.
Jetmotorer är fortfarande nya och därmed rätt så dyra. De är helt automatiska att starta men kräver ändå ofta en rätt så rejäl utrustning då de inte är vanliga på enklare plan. Kraftregleringen (trottling) är ganska långsam och modellerna är oftast väldigt snabba. Det är större brandfara med jetmotor så brandsläckare är obligatorisk.

 

Tillbaka till Hugos flygsida

Till Snobbens hemsida